De franchise entreefee: eeuwig discussiepunt of normale vergoeding?
Bij de start als franchisenemer vraagt de franchisegever meestal een eenmalige franchise entreefee. Deze fee wordt in rekening gebracht als vergoeding voor de investeringen (in tijd en in geld) die de franchisegever heeft gedaan voor de ontwikkeling van het franchiseconcept. Deze investeringen moeten uiteraard worden terugverdiend.
Vaak krijg ik de vraag welke kosten de hoogte van de fee bepalen.
- Algemene initiële kosten;
Ontwikkeling van de formule, automatisering, juridische kosten, kosten pilotfase , marketing, marktonderzoek, etc. - Initiële kosten per franchisenemer;
Vestigingsplaatsonderzoek, begeleiding bij opstart ( marketingcommunicatie, ICT-inrichting), etc. - Kosten voor recruitment;
Het vinden van geschikte franchisenemers is een kostbaar en tijdsintensief proces. - Goodwill;
Goodwill als onderdeel van de entreefee wanneer de formule gemiddeld winstgevender is dan een alleenstaande ondernemer in die bedrijfstak.
Overwegingen van de franchisenemer
Een entreefee is in de perceptie van de franchisenemer een surplus en roept gevoelsmatig weerstand op. De potentiële franchisenemer zal zich ten aanzien van de entreefee in ieder geval de volgende vragen stellen:
- Wat betaal ik bij concurrerende franchiseformules?
- Is de entreefee wel financierbaar bij de bank?
- Wat kost het mij aan initiële kosten om een dergelijk bedrijf zonder hulp van een franchiseformule te beginnen?
- Zit er op de entreefee nog een marge voor de franchisegever?
- Hoe snel heb ik de entreefee terugverdiend?
- Is het bedrag van de goodwill gerechtvaardigd?
Bij het bepalen van de hoogte van de entreefee spelen de antwoorden op deze vragen dus een belangrijke rol en dienen op voorhand door de franchisegever beantwoord te worden.
Franchise Connect helpt u graag met het bepalen en onderbouwen van uw entree- en franchisefee.